Bojujete s plasty? Zkuste bezobalové obchody!

Bojujete s plasty? Zkuste bezobalové obchody!

Ondřej Rezler, 11.2.2020

Poslední dobou se ekologické otázky stávají často diskutovanými tématy mezi širší veřejností. Lidé si uvědomují rizika spojená s problémy vztahující se k životnímu prostředí. Jednou ze zásadních oblastí je boj s plasty. Plastům může vyhlásit válku kdokoli a kdykoli. Začít může třeba návštěvou bezobalového obchodu!

Bezobalový obchod Zvaž to v Brně

Co jsou to bezobalové obchody?

Jedná se o obchody, kde si zákazníci plní výrobky z regálů přímo do látkových tašek nebo dóz. Přínosy jsou spatřovány především v ekologické rovině, kdy zboží není zabaleno. Jde tak o určitý typ boje ve válce s plasty. Cena za zboží se stanovuje na základě jeho gramáže. Obchodní sortiment tvoří především potravinové výrobky a kosmetické produkty. Hovoří se také o ekonomickém přínosu bezobalových obchodů, protože obaly mohou navýšit cenu zboží až o polovinu!

Výhody a nevýhody bezobalových obchodů

Bezobalové obchody s sebou nesou řady výhod, ale také nevýhod. V následující tabulce jsou tyto jednotlivé přínosy a nevýhody zachyceny.

Výhody

Nevýhody

Ochrana přírody Obtížné skladování potravin
Čerstvost zboží Kratší doba trvanlivosti
Nabrání potřebného množství Absence informací na obalech
Absence klamavých reklam na obalech Nutnost vlastních nádob
Podpora malých a regionálních prodejců Delší čas strávený při nákupu

První bezobalový obchod vznikl v České republice v roce 2014. Aktuálně na našem území provozuje svoji činnost přes 60 bezobalových obchodů! Z diskuzí mezi zákazníky vyplynulo, že ačkoli se tyto obchody těší postupnému růstu, stále je o nich nízké povědomí. Navíc lidé preferují klasické obchody z důvodu efektivnosti a komplexnosti nákupů, lepší dostupnosti a širší síti prodejen a v neposlední řadě kratšího času stráveném v nákupním procesu.

Obchody prodávající zboží bez obalu by se v současnosti měly snažit více zviditelnit prostřednictvím světa online marketingu. Bezpochyby jde o jeden ze způsobů, jak se dostat do povědomí širšího okruhu spotřebitelů, oslovit je svojí nabídkou a netradičním způsobem prodeje doplněným o působivě hřejivou atmosféru.

Bezobalové obchody si pomalu, ale jistě získávají nové fanoušky a oblibu. Je více než pravděpodobné, že se bude navyšovat počet jak nových provozoven, tak i jejich zákazníků. A co vy, stanete se dalším z nich?