Bojujete s plasty? Zkuste bezobalové obchody!
Ondřej Rezler, 11.2.2020
Poslední dobou se ekologické otázky stávají často diskutovanými tématy mezi širší veřejností. Lidé si uvědomují rizika spojená s problémy vztahující se k životnímu prostředí. Jednou ze zásadních oblastí je boj s plasty. Plastům může vyhlásit válku kdokoli a kdykoli. Začít může třeba návštěvou bezobalového obchodu!
Bezobalový obchod Zvaž to v Brně
Co jsou to bezobalové obchody?
Jedná se o obchody, kde si zákazníci plní výrobky z regálů přímo do látkových tašek nebo dóz. Přínosy jsou spatřovány především v ekologické rovině, kdy zboží není zabaleno. Jde tak o určitý typ boje ve válce s plasty. Cena za zboží se stanovuje na základě jeho gramáže. Obchodní sortiment tvoří především potravinové výrobky a kosmetické produkty. Hovoří se také o ekonomickém přínosu bezobalových obchodů, protože obaly mohou navýšit cenu zboží až o polovinu!
Výhody a nevýhody bezobalových obchodů
Bezobalové obchody s sebou nesou řady výhod, ale také nevýhod. V následující tabulce jsou tyto jednotlivé přínosy a nevýhody zachyceny.
Výhody |
Nevýhody |
Ochrana přírody | Obtížné skladování potravin |
Čerstvost zboží | Kratší doba trvanlivosti |
Nabrání potřebného množství | Absence informací na obalech |
Absence klamavých reklam na obalech | Nutnost vlastních nádob |
Podpora malých a regionálních prodejců | Delší čas strávený při nákupu |
První bezobalový obchod vznikl v České republice v roce 2014. Aktuálně na našem území provozuje svoji činnost přes 60 bezobalových obchodů! Z diskuzí mezi zákazníky vyplynulo, že ačkoli se tyto obchody těší postupnému růstu, stále je o nich nízké povědomí. Navíc lidé preferují klasické obchody z důvodu efektivnosti a komplexnosti nákupů, lepší dostupnosti a širší síti prodejen a v neposlední řadě kratšího času stráveném v nákupním procesu.
Obchody prodávající zboží bez obalu by se v současnosti měly snažit více zviditelnit prostřednictvím světa online marketingu. Bezpochyby jde o jeden ze způsobů, jak se dostat do povědomí širšího okruhu spotřebitelů, oslovit je svojí nabídkou a netradičním způsobem prodeje doplněným o působivě hřejivou atmosféru.
Bezobalové obchody si pomalu, ale jistě získávají nové fanoušky a oblibu. Je více než pravděpodobné, že se bude navyšovat počet jak nových provozoven, tak i jejich zákazníků. A co vy, stanete se dalším z nich?